keresőoptimalizálás, seo kép

A weboldal fejlesztők és weboldal tulajdonosok egyik rémálma a keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, rövidítve SEO), azaz hogyan optimalizáljuk weboldalunkat, úgy hogy a Google elsőként, de legalább az organikus találati lista első oldalán jelenítse meg.

Az egyik legfontosabb, amit már a legelején tisztáznunk kell, hogy egy webfejlesztő vagy webdizájner sosem lesz profi a keresőoptimalizálás terén, mert ez a terület is egy egész embert kíván. Ez egy külön szakma. Persze ez nem jelenti azt, hogy egy webfejlesztőnek nem kell tudnia semmit a dologról (sőt, illik pár dolgot tudni), de mélyen nincs ideje foglalkoznia vele, meg más is az ő feladata.

Mikorra számíthatunk sikerre?

Sajnos a Google keresőrobotjainak nem mondhatjuk meg, hogy mikor nézzen be hozzánk, ezért időre van szükség. Egy keresőoptimalizálás hosszú folyamat és folyamatos törődést igényel. Vannak olyan új weboldalak, amik pár nap alatt megjelennek a keresőben és vannak olyanok is amik csak hónapok múlva és az sem biztos, hogy a lista elején. A találati lista helyezésünket némileg befolyásolhatjuk, ha jól összerakott weboldalunk van és foglalkozunk is vele. Egy weboldalnál számít a kor is. A megbízhatóságot sugallja, ha már régóta működik. A Google keresője a friss weboldalakat mindig hátrébb sorolja mint a régieket.

Mire figyeljünk a keresőoptimalizáláskor (SEO)?

Fontosabb fogalmak és feladatok, amit érdemes átgondolni:

  1. helyes kód írása,
  2. használhatóság figyelembevétele a fejlesztésnél és mobilbarát weboldal készítés,
  3. megfelelő tartalom,
  4. weboldal regisztráció a keresőkbe,
  5. regisztráció a Google Analytics és Search Console szolgáltatásba,
  6. linképítés.

 

1. A helyes kód

A hibás kódokat tartalmazó weboldalakat a keresőrobotok nem szeretik és nehezen vagy egyáltalán nem is indexelik a tartalmukat. Egyszerűen azért, mert nem tudják. Indexelés esetén is hátrébb sorolják a weboldalunk egy helyes kóddal szemben. Fontos a kódban a “title”, “description” és “alt” tagok kitöltése, a megfelelő kulcsszavakkal, amik javítják a helyezést. Az “alt” tag kitöltése a képeknél kötelező. A “title” tag használata több helyen engedélyezett, de ne vigyük túlzásba, mert rontja a használhatóságot és idegesítő a sok egérkurzor mellett felbukkanó szöveg.

A “head” rész “title” és “description” meta tagok:

Ezek a tartalmak megjelennek a keresőkben és a böngésző fejlécében is, ezért külön figyelmet szenteljünk nekik. Nincs közvetlen szerepe SEO szempontból, de ezt látják a látogatók, ha rákeresnek egy kulcsszóra. Legyen érdekes annyira, hogy látogatókat vonzzon, ha olvassák. Egyébként mi értelme így a keresőoptimalizálásnak. Legyen valami előnyös benne, amire a látogató ráharap. A “description”-t használhatjuk összefoglalónak is a weboldalunk tartalmáról is. A “title” tag-ot max 50-70 karakterből igyekezzük megoldani és a kulcsszavakat írjuk előre, a “description” lehet hosszabb is max. 160 karakter.

title és description minta
Weboldalam megjelenése a Google keresőjében.

 

A “keywords” kulcsszavak halála:

Sajnos régen a kulcsszavakkal visszaéltek a weboldal készítők és a honlap tulajdonosok, ezért ma már régóta nem foglalkoznak vele a keresők. Olyan keresőszavakat is felsoroltak aminek semmi köze nem volt a weboldaluk tartalmához, azért hogy a helyezésüket javítsák. Ezt a keresőmotorok fejlesztői kiszúrták és manapság a tartalmakból algoritmusokkal ők állapítják meg. Én azt mondom, hogy a teljesség kedvéért ajánlom a használatát, de elég csak pár szó. 5 percnél többet ne szánjunk rá.

2. használhatóság figyelembevétele a fejlesztésnél és mobilbarát weboldal készítés

A Google jobb helyezést ad, ha weboldalunk megfelelően tagolt és optimalizált több eszközre is. Mobilon is működnie kell az oldalunknak, de a “mobil first” elvhez nem kell már ragaszkodni, helyette a célközönség szokásait vegyük inkább figyelembe. Hol, milyen eszközön nézik leginkább oldalunkat. A nyomógombok, ikonok legyenek elég nagyok megfelelő térrel körben, hogy mobilon is könnyen használhatóak legyenek. A kód “head” részében az oldalunk átméretezhetőségét, nagyíthatóságát tiltsuk le(ha mobilra is optimalizált), mert egyes böngészők csúnya dolgokra képesek mobilon.

3. megfelelő tartalom

Mint fentebb írtam a keresők a tartalom vizsgálatával állapítják meg a weboldalunkra mutató keresőszavakat, ezért nagyon fontos mi szerepel az oldalunkon. Igyekezzünk a megcélzott keresőszavakat belefogalmazni a szövegbe vagy szerepeltetni a képek “alt” tagjaiban. A felsorolásokat és túlzásokat kerüljük, mert ha a keresőrobotok kiszúrják akkor bünti is lehet a vége. Hátrébb sorolhatják a weboldalunkat, rosszabb esetben meg sem jelenítik.

A mennyiség fontos:

Napjainkban jelennek meg cikkek az online médiákban nagyon kevés tartalommal, mert ott inkább a klikk vadászatra mennek. Elég bosszantó tud lenni. Kapsz sok nehezen betöltődő reklámot és kevés tartalmat, ráadásul nem is tudsz meg semmit. Ezt figyelembe véve a keresők is előrébb sorolják azokat a weboldalakat, amik nagyobb tartalommal rendelnek. Tehát 5-7 szóval senki se reménykedjen a találati lista első oldalaiban.

A változatosság jót tesz:

Ha folyamatosan foglalkozunk oldalunkkal és új tartalmakat helyezünk fel rá azt a keresőrobotok észreveszik. Ennek örülnek és előrébb sorolnak. Erre a célra jó ötlet lehet a vállalkozásunk oldalára elhelyezni egy szakmai blogot (sok-sok keresőszóval), amit kellően összelinkelhetünk a weboldalunk főoldalával.

4. weboldal regisztráció a keresőkbe

Új weboldalt csak nehezen (ha mutatnak rá linkek) vagy egyáltalán nem találnak meg a keresők robotjai, ezért illik felhívni rá a figyelmüket. Célszerű a Google, Bing, Yahoo keresőkbe beregisztrálni oldalunkat induláskor. Itt megjegyezném, hogy ne várjunk csodát másnapra, idő mire a keresőrobotok megszállják a weboldalunkat. Ha hosszas várakozás után sem jelenik meg a weboldalunk, akkor célszerű a google keresőjében a “site:webcím” pl.: (site:designandcode.hu) parancsot kiadni, hogy kiderítsük egyáltalán szerepel-e az oldalunk az indexben.

5. regisztráció a Google Analytics és Search Console szolgáltatásba

A Google a saját szolgáltatásaiba beregisztrált weboldalakat előnyben részesíti és jobb helyezést kap. Komolyabb weboldalnak tekinti.

Google Analytics:

A Google elemző szolgáltatása. Információkat szolgáltat a weboldal forgalmáról illetve a látogatókkal kapcsolatban. (pl.: milyen eszközön nézte a weboldalt, kijelző mérete, mely országban tartózkodik, hány éves és milyen nemű, stb.) Ezek az információk jól jönnek, hogy segítségével tudjuk, mit változtassunk a weboldalunkon, vagy jó irányba haladunk-e. A szolgáltatáshoz Google regisztráció kell és a kapott kódot be kell illeszteni a weboldalunk forrásába.

Fontos: a Google Analytics szolgáltatás használatakor a weboldalunkon el kell helyezni egy “EU cookie” figyelmeztetést a látogatók számára, mert az Analytics sütiket használ az elemzéshez.

Search Console:

 A Google Search Console a Google keresési beállításokról és eredményekről ad információt, amivel finomhangolhatjuk a találati listában a helyezésünket. Használatához egy ellenőrző kódot kapunk, amit a tárhelyünkre kell másolni az “index.html” mellé. Ezzel a kóddal ellenőrzi a Google, hogy a weboldalnak mi vagyunk a tulajdonosai. Nemrég az egyik weboldalam nem akart megjelenni a keresőben (kevés tartalom, rámutató link nincs, meta tagok alig, így nem csoda) és csak ezzel a szolgáltatással tudtam rávenni a Google keresőrobotjait, hogy indexelje az oldalt. 

6. linképítés

A weboldalon célszerű linkeket elhelyezni, mert ettől lesz a Google számára megbízható egy weboldal. Fontos a weboldalra mutató linkek száma és hogy hiteles weboldalakról jöjjenek. Minél több annál jobb. Kezdő weboldal esetén érdemes beregisztrálni magunkat különböző közösségi oldalakra és ott megosztani weboldalunk linkjét. Szakmai fórumokban, blogokban is érdemes hozzászólásokat írni ahol szintén megosztható. Több helyen olvastam, hogy a konkurens cégekkel megállapodva cseréljünk linkeket, de én ezt nem tenném. Nehezen kivitelezhetőnek tartom, mert kevesen akarnak a konkurenciának jót. Főleg ebben az országban.

Végszó avagy ami kimaradt

A keresőoptimalizálás elég összetett dolog és leülni a gép elé leírni az összes lényeges dolgot a témáról nem egyszerű. Törvényszerű, hogy valami biztos kimarad. Ezt az írásomat nem tekintem véglegesnek ezért, ha eszembe jut valami majd hozzáírom.

 

 

 

1 Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük